Westport - Motueka - Richmond

2 januari 2016 - Richmond, Nieuw-Zeeland

Waar ik al bang voor was gebeurt ook. Er valt een gestage hoeveelheid hemelwater, wat ze hier drizzle noemen, waar je al nat van wordt als je naar buiten kijkt. De verwachting is dat dit zo’n 2 dagen aan gaat houden.

We besluiten tijdens het ontbijt dan ook om de buitenactiviteiten beperkt te houden. We moeten toch een flink eind rijden en dat gaan we dan op het gemak doen, van de route genietend vanachter de voorruit met af en toe een wandelingetje. De plaats waar we dat soort wandelingetjes doen wordt veelal at random gekozen en dat levert verassend leuke plekken op. Zoals bij dat uitzichtpunt waar we niets te zien krijgen (waar ken ik dit van?) of zoals wanneer ik een weggetje zie waar ik me met de camper niet in waag ( eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik er van mijn blom niet in mag rijden). Hupekketee…, parkeren dat ding en te voet verder. En dan kom je bij een stroomversnelling met een waterval a la mini Niagara in de (ik denk) Matupiko River uit, waar normaal alleen gekken komen. En die komen dan ook met de Jetboot. Rare jongens die Nieuw Zeeuwen, maar het is wel spectaculair.

Onderweg ook nog een poosje opgehouden door de politie, omdat ze verderop bezig zijn met bergingswerkzaamheden na een ongeval. De hulpverlener verontschuldigt zich voor het ongemak maar nadat ik hem er op gewezen heb dat ìk alle tijd heb (I’m on holiday mate) en híj moet werken, is het ijs gebroken. Een aanbod om wat te drinken slaat hij beleefd af. Na een klein kwartiertje mogen we weer door. De route voert o.a. langs de uitgebreide NZ hop-velden. Ik krijg ineens zin in bier. Geen idee waarom. Heb ik anders nooit!

Iets verderop besluiten we om, als we dan toch in de auto zitten, toch een deel van de gisteren geschrapte route te pakken en naar Nelson (Richmond) te rijden via Motueka. Een omweg van zo’n 60km. Daar aangekomen kunnen we de zee niet vinden en rijden via een geweldig stuurweggetje naar Kaiteriteri (heb ik overigens al eens gezegd dat ik die namen niet bedacht heb en er dus niets aan kan doen) waar het allemaal moet gebeuren. Nou zal het in dat Kaiteriteri best wel mooi en geweldig zijn maar het weer is k*t, het zicht naadje en alle vakantiegangers zitten gestapeld in het ene restaurant met uitzicht, wat dus naadje is.

Dan maar terug naar Motueka en verder naar Richmond.

In Motueka stuurt mijn blom me zonder verdere aanwijzing links af. Wat volgt lijkt een beetje op een rit met Stadler & Waldorf en Huub onderweg naar Ede in een wijk in Leusden. Geen idee waar we heen gaan of hoe we hier nu weer uit moeten komen maar wel genoten van wat zo’n beetje de mooiste wijk is die ik ooit gezien heb. Je snapt het al…, als dit je niets zegt dan ben je niet Stadler, niet Waldorf, niet Huub en ook niet mijn blom want die laatste weet het sinds vanmiddag dus ook.

Uiteindelijk komt het dus, net als destijds in Leusden, weer goed en mijn blom leidt me naar een scheepswrak wat de locatie van de oude haven van Motueka markeert.

Na dat wrak op de gevoelige te hebben gelegd hervatten we de reis. Onderweg wijken we nog eens af om via Ruby Bay te rijden maar ook daar is het zicht bedroevend.  Wel een leuke weg overigens langs wat een beetje op een schorrengebied lijkt of misschien is het dat wel.

In Richmond is het nog even lastig om een plaats voor de nacht te vinden want onze bestemming is volgeboekt.  We komen echter prima terecht op het (nog in ontwikkeling zijnde) Queenstreet Holiday Park. Alle faciliteiten zijn dik in orde maar niet helemaal berekend op de hoeveelheid plaatsen in het park (maar je raadt het al…, ik wil niet zeuren). En och…, we zijn self contained toch?

Met deze ervaring boeken we toch ook maar alvast de overnachting in Picton want we willen niet allejezus vroeg moeten rijden om op tijd te zijn voor het bij de Ferry inchecken om 07.00u (is al midden in de nacht) op 4 jan. Dat lukt uiteindelijk pas bij het 4e park waar ik het probeer maar het is dus geregeld.

Morgen gaan we naar het NZ Classic Motorcycles Museum in Nelson en vervolgens toch ook maar eens naar een winery in de omgeving.

Dat is wel weer zo’n beetje de dag weergave.

Tot de volgende update.