Richmond - Nelson - Picton

3 januari 2016 - Picton, Nieuw-Zeeland

Wat een triest weer bij het wakker worden. Genoeg reden om het opstaan dan ook maar wat vertraagd te doen.

Gelukkig hadden we er al rekening mee gehouden dus vandaag alleen wat binnenactiviteiten en de rit naar Picton.

Tegen 10.00u vertrekken we naar Nelson voor een bezoek aan het NZ Classic Motorcycles Museum. Het gebouw waarin dit is ondergebracht ziet er nieuw en modern uit maar als ik zie hoe de 300+ motoren op elkaar zijn gepakt dan vermoed ik dat dit museum niet het oorspronkelijke doel van dit gebouw was. En anders heeft er iemand een behoorlijk inschattingsfoutje gemaakt.

Maar goed. Hoewel het allemaal wat dicht op elkaar staat en ik niet echt een lijn in de expositie heb kunnen ontdekken, is het wel een heel indrukwekkende verzameling. Motoren van over de hele wereld en de gehele 20e eeuw beslaand. Zeer  de moeite waard hoewel niet motorliefhebbers het voor het einde van  de rondgang wel gezien zullen  hebben (Hé een motor… Hé nog een motor… enz.  dat hou je geen 300 motoren vol).  Zo rond het middaguur zijn we er doorheen en gaan we naar een winery voor een proeverij. Ik beperk me tot 2 proefsels en laat het verder aan Judie over.  Uiteindelijk vertrekken we met 2 flesjes en gaan we op pad naar Picton. Bijna dan hè, want we komen langs een tent waar diverse soorten berries worden verkocht en daar moeten we toch ook even een voorraadje van inslaan.

Omdat het nog redelijk vroeg is besluiten we vanaf Havelock de scenic route naar Picton te nemen. Ook nu weer veel prachtig stuurwerk maar van het scenic gedeelte hebben we door het sombere weer weinig meegekregen. En dat terwijl deze route door het Marlboro Sound gebied als bijzonder mooi bekend staat. We kunnen het ons, op basis van wat we af en toe aan flarden door de nevel waarnemen, voorstellen. En je raadt het al natuurlijk.., tegen de tijd dat we Picton bereiken trekt het even wat open.

Nadat we de Camper op zijn plaats hebben gezet, gaan we het stadje in. Het weer is daarbij nog steeds waardeloos dus duiken we nadat we een rondje hebben gedaan de Ierse bar in. En omdat we daar toch zitten eten we hier gelijk ook maar. Lekker makkelijk en het scheelt een hoop gedoe op de camping.

Al met al is vandaag dus geen slechte dag maar het weer mag van ons weer onmiddellijk omslaan.

Morgen gaan we met de ochtendboot naar North Island. Waar we uitkomen zien we wel. Voordat we de camper op 11 jan in Auckland inleveren willen we in ieder geval de dagtocht van de Tongariro trail nog lopen. En er zijn nog voldoende andere leuke dingen die op ons pad liggen om een ruime keuze te kunnen maken.

Groetjes en tot de volgende update.

1. Ber:
    3 januari 2016
    Voor een motormuis als jij is chateau de Savigny les Beaune een aanrader. Daar staan onder meer zo'n 250 motorfietsen, als in een pakhuis, en alles wat een motor heeft ten toon gesteld.
    Voor Judie is er een wijnproeverij.
  2. Henrik:
    4 januari 2016
    Happy New Year!
    Dear Otto,
    In case you have not seen it already (and your flower does not mind seeing some army stuff) I can recommend the NZ National Army Museum in Waiouru. It is on State Highway 1 approx. 3.5 hours drive North of Wellington.
    Drive carefully, my friend.
    Kind regards, Henrik