23 april t/m 28 april 2024 Van Noosa via K’Gari, Capricorn Caves en Whitsundays naar Townsville.

29 april 2024 - Townsville, Australië

Sorry luitjes maar ik ben op vakantie en af en toe ook een beetje luitjes. Daarnaast was het regelmatig door o.a. het uitzoeken van de foto’s zo laat dat de zin ontbrak om nog te gaan zitten schrijven. Kortom, dit wordt een redelijk beknopt verhaal over een relatief lange periode. Excuus daarvoor. Laat de foto’s maar spreken.

23 april. We gaan de ochtend nog maar eens kijken of we bij Noosa Beach een parkeerplaatsje kunnen scoren en dat lukt prima. Een tochtje langs het strand duurt daar overigens maar kort dus we gaan ook nog Hastings street in voor een tour langs de shops waar we overigens bijna niets scoren. Na een lunch, ja weer in de Marina van Tewantin, gaan we op weg naar Hervey Bay. Een weinig eventvolle korte reis.

24 april. We gaan op excursie naar K’Gari (vm Fraser Island). Eerst met de ferrie naar Kingfischer Bay Resort waar we vervolgens in een 4x4 Bus stappen en door Grant over het eiland worden geleid. Een niergordeltje zou tijdens deze rit goed zijn werk hebben kunnen doen maar ja…., die ligt thuis bij de motorspullen. Via Lake McKenzie,  waar even gezwommen kan worden, naar Central Station. Huh? In de 19e eeuw waren de Aussies hier zeer actief met de houtkap en er was zelfs een spoortje om het hout van de kapplaats naar de kust te brengen. En je snapt het zeker wel. Daar om dat stationnetje formeerden de loggers een dorpje dat ze Central Station noemden. Inmiddels is alles weer zoveel mogelijk in oude glorie hersteld hoewel 400 jaar oude bomen natuurlijk niet terug zijn in een jaar of 40. Dit hele eiland is overigens van zand. We wandelen ook nog even langs de Wanggoolba Creek wat door de inheemse bevolking de silent water werd genoemd. Omdat deze beek dus over een zandbedding stroomt is er geen geluid van het kabbelen van het water. Heel apart. Vervolgens gaan we een eind over het strand. Hier mag Grant 80 km/u rijden en dit strand valt volledig onder de wegenverkeerswet. Daar waar de vliegtuigen landen en starten voor de rondvluchten moet je voorzichtig rijden en daar waar versteende fossiele resten op het strand liggen gaat de snelheid terug naar 40 km/u. We gaan even kijken bij de SS Maheno. Een gestrand schip dat mij doet denken aan het radioschip Uilenspiegel tussen Cadzand en ’t Zwin. Als je het verhaal achter die Maheno wil weten dan zoek je dat maar lekker op op internet want anders loopt dit beknopte verslag helemaal uit de hand. En doe dat dan ook maar voor de Uilenspiegel.
We gaan verder. Spotten een paar Dingo’s, wandelen door Eli Creek en gaan dan een uitgebreide buffetlunch gebruiken bij het K’Gari Beach resort aan de oostkant van het eiland. Daarna gaat de weg al hobbelend weer terug naar Kingfisher Bay resort waarvandaan we weer met de ferry terug gaan naar het vaste land. Op de terugweg spotten we Cruisschip Scenic Eclipse II wat, en passant, zijn 2 tenders aan boord neemt en vervolgens nog 2 helikopters om daarna te vertrekken bij ondergaande zon en opkomende maan.

25 april. Een lange rit wordt ons beloofd naar  Yeppoon en dat klopt ook best wel, alleen komen we nooit in Yeppoon. We overnachten namelijk bij de Capricon Caves en dat ligt toch wel een ongemakkelijk eindje van Yeppoon af. We dwalen nog even door de omgeving op zoek naar faciliteiten maar moeten The Caves Country Pub, inderdaad in het kleine nederzettinkje The Caves, nemen voor de avondmaaltijd die overigens prima is. De overnachtingsplek is een prima Center Parcs-like hutje. Niks mis mee.
De volgende ochtend, 26 april, begint met een uurtje Cathedral Cave Tour in de Capricorn Caves. Indrukwekkend grottenstelsel wat o.a. gebruikt wordt voor huwelijken maar ook een opera spelen wordt daar wel gedaan. Als je de geluidsband in de actual Cathedral Cave hoort  dan snap je dat ook wel.  Het kan overigens niet tippen aan de verjaardagszang in ’s-werelds grootste zeegrot voor Bram tijdens de Perfect Day Tour naar Poor Knights Island in Nieuw Zeeland op 30 jan 2018, maar ik dwaal af en zo wordt dit verslag dus nooit beknopt hè.
Na deze cavetour gaan we op pad naar Airlie Beach waar we voor 2 nachten in een erg leuke Eco Cabin zijn ondergebracht. Bij die Cabin is overigens bijna niets dus genieten we beide avonden de avondmaaltijd bij het dichtst bij gelegen restaurant Norderlies Beach Bar en Bistro.

27 april moeten we om 07.45 in de haven van Arlie Beach zijn voor een all inclusive catamaran zeiltocht om en naar Whitsunday Island. Het weer speelt niet de hele dag mee maar ik wil niet zeuren. De regen is een stuk warmer dan bij ons in Nederland. Het begrip zeiltocht moet overigens heroverwogen worden. Ja, de kapitein heeft, dit i.t.t. de schande van de Middelandse Zee in Cambrils op welke catamaran ik nog nooit een zeil uit de verpakking heb gezien, daadwerkelijk een poosje het zeil gehesen maar we hebben toch een groot deel op de motor afgelegd. Wellicht dat ik weer enigszins zeur en afdwaal maar ja, sommige dingen komen nu eenmaal spontaan boven. We hoeven ons overigens niet af te vragen waar de Scenic Eclipse II vanuit K’Gari naar toe is gegaan want die ligt de hele dag hier in Airlie Beach.

Tijdens de tocht kunnen we gaan snorkelen maar daarvoor moet je eerst een medisch screeningsformulier invullen. Omdat ik nu eenmaal een pacemaker heb die overigens geen enkele belemmering oplevert behoor ik tot de risicogroep. Dus meneer we zullen u naast het Stingsuit (tegen kwallen prikken) voorzien van een reddingsvest en we zullen u een markante snorkel geven zodat we u extra in de gaten kunnen houden. Nou vriend. Dan ga je maar lekker zelf zwemmen want daar pas ik voor.

Blom hijst zich echter wel in het Stingsuit en gaat wel even vissies kijken. Helaas hebben we geen waterbestendige camera dus wat ze gezien heeft was veelsoortig, veelkleurig en voor de rest aan haar voorbehouden.
Daarna worden we nog, na een verplaatsing naar de andere kant van het eiland, twee uur op het eiland los gelaten en kunnen we een mooie wandeling maken via de look out punten naar het strand. Vanaf de look out zie je de stingrays in het water liggen. En na dit avontuur worden we weer aan boord genomen voor een uitgebreide BBQ-lunch en de best wel lange tocht terug. Langzaam maar zeker komen ook de nadelen van “all inclusive” boven water want een aantal gasten kan helaas het alcohol gebruik niet binnen de aanvaardbare grenzen houden en zijn kennelijk alleen maar mee gegaan om dronken te worden want ze hebben nergens aan deelgenomen.
Zoals gezegd gaan we rond 18:00 naar Norderlies voor alleen een “entree” want de late uitgebreide lunch zit een volledige maaltijd nog een beetje in de weg. Daarna terug naar de Eco Cabin voor wat nasudderen en slapies doen.

28 april. De reis gaat naar Townsville. De op Brisbane na de grootste stad van Queensland. De reis zelf stelt niet zoveel voor en we komen zo rond 14:00 aan bij Hotel Grand Chancellor waar we op de 10e verdieping een mooie “room with a view” krijgen. Wat die hotels bezielt weet ik niet maar je ziet dit wel vaker. Het heeft 4 sterren maar we hebben slaapplaats voor 4 personen, één comfortabele stoel en een bureaustoel. Maar goed ik wil niet zeuren.
We doen even de was in de laundry-room en zijn daar dan ook weer even vanaf. Daarna gaan we de Castle Hill op voor het 360° uitzicht op Townsville en Magnetic Island waar we morgen naar toe gaan. Nadat we weer beneden zijn aangekomen gaan we nog aan de wandel voor een seafood etentje. En daarmee is ook vandaag weer geschiedenis.

De rest volgt weer nadat het is gebeurd en ik het heb geschreven. We denken bijna de hele dag aan jullie, die lange neus heb ik van mezelf en mijn vader heet Gepetto.
De foto’s komen morgen.

Toedels!