Greymouth - Shantytown - Westport

1 januari 2016 - Westport, Nieuw-Zeeland

Nadat we op het gemak hebben ontbeten en afscheid hebben genomen van onze mede-jaarwisselingvierders gaan we rond 11.30u op pad naar Shantytown. Zoals gisteren gemeld is dit een nagebouwd stadje uit de ‘gold-mining en logging’-periode van dit gebied. Een soort openluchtmuseum voor mijn- en bos-bouw dus. Leuk gemaakt, met werkende historische stoomtrein,  best wel uitgebreid maar wat weinig interactief. Goed voor de besteding van een uurtje of 2.

Rond 14.20u gaan we weer op pad. We kunnen het niet laten om af en toe weer de Tasmaanse stranden aan te tikken.

Onderweg stoppen we nog even voor een wandeling met fotomomentjes langs de Pancake Rocks en de Blowholes nabij Punakaiki. Een aparte rotsformatie waar de Tasmaanse Zee pauzeloos spelletjes mee speelt. De temperatuur daalt hier vrij plotseling en ook de vederbewolking geeft aan dat er mogelijk een omslag aan zit te komen.

Uiteindelijk bereiken we net na vijven het Seal Colony Top10 Holidaypark in Carter’s Beach, net voor Westport. Zodra we op de plaats zijn ingericht gaan we voor een wandeling op het strand. Dat zand is  hier zwart (ok…, grijs). Hier komen we er ook achter waar de bomen zijn gebleven die bij de diverse treeslides in de Doubtful-Sound, Milford-Sound en diverse rivieren zijn gekukeld. Zie de foto’s. Halverwege de wandeling gaan we wat drinken bij Donaldo’s en omdat het gemak de mens dient èn omdat geld rond is gemaakt omdat het moet rollen, gebruiken we hier ook de maaltijd.

Eenmaal terug gekomen op de camping zien we een prachtig rode avondlucht en constateren we dat het weer toch wel aan het omslaan is. Waarschijnlijk houden we het vannacht niet droog.

Morgen gaan we naar Nelson. Omdat we in Fox Glacier een dag zijn kwijt geraakt zien we er vanaf om via Collingwood te gaan en Cape Farewell aan te tikken.

Tot de volgende update.

1. Jan Robert Zijp:
    1 januari 2016
    Mooie verhalen Otto. Veel herkenning. Ik vertrek maandag met als doel om woensdag in Napier aan te komen. Hopelijk begint de zomer dan eindelijk in NZ.
    groeten, Jan Robert