Queenstown - Wanaka - Haast - Fox Glacier

29 december 2015 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Ik ben er door mijn blom op aangesproken dat het verslag van gisteren een beetje mager is. Er staat niet eens in wat we ‘er’ van vonden.

Mea Culpa. Het was laat en ik had niet veel inspiratie,  maar je kunt er vanuit gaan dat het een zeer geslaagde dag was. Weer goed, activiteiten goed, eten goed.

Vandaag staan we vroeg op want we willen bij Wanaka naar het Warbirds & Wheels museum.

We zitten rond 08.15u op de weg en het weer is weer om over naar huis te schrijven. Dus huis: het weer is hier weer fantastisch. Hoewel het in Queenstown wat dicht begint te trekken breekt het wolkendek open zodra we de eerste richel hebben genomen om de hele dag alleen nog maar blauwe lucht te tonen.

Onderweg naar Wanaka wijken we van de Highway 6 af om de alpine-route te nemen. Het schiet niet erg op maar wat een lekker weggetje. Veel bochtenwerk en op het hoogste punt kijk je neer op de vliegtuigen die in de aanvliegroute voor Frankton (Queenstown) zitten. Heel bijzonder.

Eenmaal in Wanaka aangekomen gaan we op zoek naar het museum en dat is al snel gevonden. Na $40 lichter te zijn gemaakt mogen we naar binnen. Nu is de uitstalling netjes verzorgd en er staan ook wel wat bijzondere modellen maar wat ons betreft is dit geen $20 pp waard. Kleine deceptie dus maar die horen er ook bij want anders vallen de goede momenten niet meer op.

We besluiten de reis maar voort te zetten en gaan dus weer op pad. Ook nu weer geldt dat de route van Wanaka naar Haast op zich al de moeite waard is. Hij voert langs de Lakes Hawea en Wanaka, door regenwoud, langs diverse watervallen en stroomversnellingen om tenslotte langs een brede Haast-river-bedding op Haast aan te rijden. Waar vervolgens blijkt dat het holidaypark een open vlakte zonder beschutting is, het stevig vanaf de Tasman Sea waait en Haast een dorp is waar (in ieder geval voor ons) geen ruk te beleven valt.

Nou is het gelukkig nog maar 15.00u dus gaan we de kustroute op richting Fox Glacier. Met een beetje geluk zijn we er op tijd om Judie’s sky-dive avontuur op korte termijn te boeken. Ook deze route is weer geheel anders dan we tot nu toe gezien hebben. Je kunt natuurlijk zeggen kust is kust maar deze ziet er toch heel anders uit dan de Pacifische. De begroeiing verraadt ook duidelijk uit welke hoek de wind hier doorgaans waait.

Wat die Nieuw Zeeuwen kennelijk opgepikt hebben uit ons eigen Zeeland is de spreekwoordelijke Zeeuwse zuunigheid. Als je ziet hoeveel ‘One Lane Bridge’-s je onderweg tegenkomt…., niet meer normaal. Nu is het wel goed geregeld wie aan wie voorrang moet geven maar als je dus een tegemoetkomende file voorrang moet geven en daar zit geen chauffeur in die op een gegeven moment het pad voor jou vrijgeeft…., dan ben je  de Sjaak. Dit is ons overigens niet overkomen. Dus nu zit ik toch een beetje te zeuren en dat wilde ik helemaal niet.

Rond 17.00u komen we aan in Fox Glacier en bij het inboeken in het holidaypark kunnen we gelijk Judie’s Skydive tandemsprong boeken. Ze staat gepland voor morgen, de eerste sprong van de dag dus we moeten er om 07.45u zijn. Daarbij had ze de keuze tussen 12.000ft of 16.000ft en die laatste is het geworden. Ze is hier nu toch, toch? Het daadwerkelijk springen zal, ‘weather allowing’, ergens tussen 08.00 en 09.00u gebeuren.

Na het installeren op de plaats hebben we de fietsen gepakt om een kleine verkenning van de township (groot woord voor bijna 3keerniks) te doen en een hapje te eten.

En daarmee is ook deze prachtige dag weer achter de rug.

Tot de volgende update

1. Monique Hekman-Landwier:
    29 december 2015
    Hoi Otto en Judie,

Leuk om jullie reis en belevenissen mee te lezen.
    Veel plezier nog en een fijne jaarwisseling!

Groetjes Monique
  2. Irma Bruggeman:
    30 december 2015
    Hoi Judie en Otto,
    ben eens even door jullie verhalen en foto's gaan struinen en moet zeggen allemaal erg herkenbaar, wat is het toch een geweldig land. Ik zie dat jullie op de zelfde camping staan als wij toen. Geniet er nog even van.

groetjes Irma