Fox Glacier, het meer en de gletsjer

30 december 2015 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

De dag begint om 06.45u in mineur. Regen en laaghangende bewolking verhinderen dat Judie haar Skydive door kan gaan. We worden verzocht rond 09.00u nog eens te bellen voor een update van de dagverwachting. Omdat we wel beschikbaar moeten blijven zit er niets anders op dan op de bank met een goed boek de boel afwachten. Om 09.00u is de situatie onveranderd. En zo gaat het door tot we het rond 10.30u wel een beetje zat zijn en maar eens bij Skydive Fox langs gaan. Nadat we daar aangeven dat we het wachten zat zijn en eigenlijk wel wat willen gaan doen, wordt Jut omgeboekt naar morgenochtend 08.00u.

Mooi. De campingplaats met een extra dag geboekt en vervolgens gaan we op de  fiets naar Lake Matheson. Over dat meer is de meest bekende Nieuw Zeeuwse promo foto gemaakt met Mt. Cook en Mt. Tasman (NZ's 2 hoogste bergen) op de achtergrond en spiegelend in een perfect glad Lake Matheson. Google maar eens op Lake Matheson en kijk naar de afbeeldingen. Je hoeft niet bij mijn foto’s te kijken want in de goede traditie van een gondel nemen om geen vergezicht te hebben,  een omweg maken om Mt. Cook niet te zien te krijgen, een Skydive plannen die in ieder geval initieel niet doorgaat, raadt je het al. We zijn er wel geweest maar hebben geen spiegelfoto kunnen maken en trouwens wederom Mt. Cook niet te zien gekregen. Die had zeker niet door dat ik hem gisteravond al op de foto had gezet. Overigens is het wel een bijzondere wandeling rond dat meer en we maken er dan ook toch wel weer bijzondere plaatjes.

Zo rond 15.00u zijn we dan weer bij de camper en komen we tot de conclusie dat we het dorp Fox Glacier wel hebben gezien maar die gletsjer nog niet. Dus rijden we in de richting en wandelen dan een best wel steile route naar de gletsjer.  Gelukkig is de gletsjer niet geïnformeerd over hoe om te gaan met Ghuijsbezoek dus we zien hem in volle glorie. Echt  dicht erbij komen we echter niet want een manshoge plaat van Ranger Bob wijst ons op de vreselijke gevaren en zegt dat we alleen onder begeleiding van gecertificeerde gletsjergidsen verder mogen om vervolgens alsnog dood te gaan. Zo gevaarlijk is het…, denk ik. Nou Bob…, dadoenwedusmooiniet.

Op de terugweg stoppen we nog even bij de historische voetganger hangbrug over Fox-river. Mooi stukje wiebelbrug die daar eind 19e eeuw is gehangen toen de toeristen nog te voet naar de gletsjer gingen.

Terug op de camping horen we 2 Kea’s luid van hun neus maken. Met de camera ga ik eropaf want ik wil nog steeds de oranje tekening van de binnenkant van hun vleugels op de plaat hebben. Dat is een beetje gelukt maar ik hoop dat ik nog een betere kans krijg.

En daarmee is na een eenvoudige maaltijd op de camping  toch ook deze dag best wel weer prachtig verlopen. Morgen maar eens kijken of we Jut wel op 16.000ft uit een vliegtuig gemikt kunnen krijgen en vervolgens maar eens kijken waar we de jaarwisseling gaan meemaken.

Allemaal de beste wensen voor 2016 en zo lang mogelijk daarna.
Blijf gezond, pluk de dag en bouw een feestje.

Tot de volgende update.

1. Jacqueline:
    30 december 2015
    Hopelijk gaat de sprong door en alvast een goeie jaarwisselng!!
    Tot volgend jaar xxx
  2. Jan:
    30 december 2015
    Ik zou graag mee willen springen maar helaas.
    Judie heeft tenminste wel ballen:)

fijne jaarwisseling.