New Plymouth - Whangamomona - Taumarunui - National Park Village

6 januari 2016 - National Park, Nieuw-Zeeland

Het is me vannacht gelukt om de resterende MBs internetruimte te gebruiken om de video van Judie's Skydive te plaatsen. Zie video's.

Vandaag is een reisdag. Niet zozeer vanwege de afstand maar meer vanwege de bijzondere route (deels ook onverhard). We gaan namelijk een klein stukje terug om vervolgens vanaf Stratford ‘The Forgotten World Highway’ (SHW43)via de ‘Republic of Whangamomona’ te rijden naar Taumarunui. Het is natuurlijk maar waar je het accent legt maar het gaat dus om de ‘Highway’ van ‘The Forgotten World’, en als je de rit maakt krijg je af en toe het gevoel dat dat klopt. Geweldig stuurwerk door totaal verlaten gebieden. Wel prachtige vergezichten, dat dan weer wel.

Tsja, en dan kom je op een gegeven moment bij die ‘selfproclaimed Republic’. Een grappig dorpje waar ze zelf de president kiezen en dat kan de ene keer een heuse persoon zijn maar de keuze kan ook op een schaap of een ander dier vallen.  Op dit moment is het, na een man, een geit en een poedel, de beurt aan een vrouw. Ik lul niet.., google het maar eens.

Om niet in de problemen te komen laten we voor de zekerheid onze paspoorten maar stempelen. Hèt hotel van de republiek is overigens ook onbetwist leider als  het gaat om de meest afgelegen kroeg op het Nieuw Zeeuwse mainland. Het mag duidelijk zijn dat de Nieuw Zeeuwen deze republiek, met het toekennen van deze titel, dus niet erkennen.

Na een prima lunch te hebben genoten gaat de route voor een groot deel onverhard verder. We nemen nog wel een paar schitterende foto-momentjes maar op een gegeven moment zijn we toch aan het eind van de route in Taumarunui.

We besluiten door te gaan naar National Park Village om daar te informeren naar de weersvooruitzichten voor morgen. Als het weer een beetje mee wil doen dan lopen we de Tongariro Alpine Crossing.

De vooruitzichten zijn: bewolkt met weinig wind en geen regen. Dat zal, dat weertuig kennende, wel geheel anders verlopen maar we gaan er dus voor.

Als je overigens in dit blog bij de kaart de afgelegde afstand bekijkt dan is dat de afstand berekend op basis van hemelsbreed tussen de punten. Inmiddels hebben we in het echie meer dan 5000km onder de camperbandjes laten doorglijden en zijn we begonnen aan de laatste 1000km.

Voor nu weer tot zover.

Groetjes en tot de volgende update.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade