National Park Village - Tongariro - Taupo - Rotorua - Ngongotaha - Waihi - Hahei (2 dagen)

8 januari 2016 - Hahei Beach, Nieuw-Zeeland

Ook al staan we op 7 januari extra vroeg op. Het mag allemaal niet baten. Door toenemende laaghangende bewolking en wind met een temperatuur van rond het vriespunt (windchill -8) zien we af van de Tongariro Crossing. We hebben wel redelijk wat spullen bij ons maar deze zomervakantie hebben we eens niet gepakt voor ‘arctic circumstances’. Bovendien zouden we het in eerste instantie niet doen voor de wandeling (ook leuk) maar voor de vergezichten en daar gaat met toenemende laaghangende bewolking (=dichte mist op hoogte) niet veel van terecht komen. Jammer maar helaas. Blijft in de bucketlist staan. De shuttle en de extra overnachting worden door het park zonder morren terug betaald. Ze geven ons groot gelijk. Goed volk :-)

Rond een uur of 10 rijden we nog wel naar het startpunt om te kijken of we misschien toch een deel kunnen doen maar terplekke stellen we vast dat dat hem niet wordt.

Het nieuwe voornemen is om maar richting Taupo te gaan.

Eenmaal in Taupo is het weer redelijk en we besluiten tot een rondje winkelen en lunchen maar ook daar is uiteindelijk de lol af.

Laten we doorgaan naar Rotorua, daar overnachten en dan kan ik morgen een motor huren. Dat Rotorua bereiken dat lukt maar met de voorspelling van stevige buien en zwaar onweer, en zonder fatsoenlijke motorkleding gaat dat hem dus ook weer niet worden. Blijft dus ook in de bucketlist staan.

We gaan 8 januari ‘s-morgens nog wel even Rotorua in om bij de I-site te kijken of er iets voor ons te doen is bij slecht weer, maar het enige wat we kunnen vinden is een herhaling van dingen die we al eens gedaan hebben.

Omdat we toch zo langzamerhand richting het Noorden moeten en de weersverwachtiing voor de 9e januari goed is besluiten we uit te wijken naar de Coromandel (stond niet in onze planning) en daar een kayaktocht te maken naar Cathedral Coves vlak bij Hahei.  Tijdens die, m.n. in de Coromandel, prachtige rit komt inderdaad alle beloofde regen met flits en donder naar beneden en voor één keer ben ik blij dat ik niet op 2 wielen zit. Maar let op…, dit is een uitzondering hè!

In Waihi moet het ook leuk zijn maar op het moment dat we daar doorheen rijden nodigt het weer niet echt uit om het te gaan verkennen. Op de terugweg komen we hier weer langs en misschien wordt het dan wat.

Tegen de tijd dat we Hahei bereiken is het gestopt met regenen en zowaar komt er af en toe een zuinig zonnetje tevoorschijn.

We betalen voor NZ-begrippen schandalig veel voor een overnachting maar hebben geen zin om verder te zoeken dus we laten het er bij.

Op het moment dat ik dit schrijf is het weliswaar pikkedonker maar het is windstil met een heldere sterrenhemel. Met ons geluk zal er morgen dus wel geen plaats meer zijn bij de kayaktocht.

Voor nu weer tot zover. Er zijn deze 2 dagen maar weinig foto's gemaakt dus dat is wat magertjes.

Groetjes en tot de volgende update.

1. Ton:
    8 januari 2016
    Nee, niet leuk, maar dit weer hebben wij hier al sinds jullie vertrek!
    Ik wens jullie verder nog vele zonnige dagen.

Ton
  2. Jan Robert Zijp:
    8 januari 2016
    Hier in Napier zon: 26 - 28 graden.