Manapouri - Milford Sound

23 december 2015 - Milford Sound, Nieuw-Zeeland

Midden in de nacht jaagt Judie me om 07.00u mijn bed uit. Kom op…, we moeten op tijd de weg op om voor de drukte in Milford Sound te zijn zodat we ginds nog wat tijd hebben voordat we op de cruise stappen. Een “hurry-up and wait there”- gevoel uit mijn tijd bij defensie krijg ik de hele morgen niet meer onderdrukt.

Dus we doen een snel ontbijtje, ruimen de boel op, sjorren alles wat los zit vast en voor 08.00u rijden we richting Te Anau. Daar tanken we nog even want hoewel het mij niet nodig lijkt is het breed gecommuniceerde advies om met een volle tank naar Milford Sound te vertrekken. De man van het pompstation waarschuwt ons nog eens voor de verwachte drukte op de weg, want zo vlak voor de Kerst is het waarschijnlijk erg druk.

Alleen voor de route ernaartoe zou Milford Sound al op het programma moeten staan, prachtige weg. Door Eglinton Valley, langs de Mirror Lakes, langs een monumentale hangbrug uit de tijd van de werkverschaffing en onderweg ook nog wat Kea’s geschoten. Overigens valt onderweg de drukte wel mee, maar eenmaal op locatie aangekomen valt het hoog toeristisch gehalte onmiddellijk op. Het doet me denken aan de Highway Hornets rit door Geiranger. Ook een fjord en ook een toeristenfabriek.

In vergelijking met de Doubtful Sound van gisteren valt de Milford Sound zelfs een beetje tegen. Hij is wat smaller en de wanden zijn wat steiler en hoger maar het overdonderende en het ruige is minder. Daarnaast is de Milford Sound minder gevarieerd en veel drukker wat hèt gevoel (niet nader te beschrijven) enigszins verziekt.

Maar goed. Zeker geen verkeerde dag maar als we het van tevoren geweten hadden, dan hadden we ons deze cruise bespaard, maar de route ernaar toe wel gemaakt.  Als je daarentegen voor maar één van de twee moet kiezen dan is deze zeker niet verkeerd en minder tijd- en geldrovend, wat natuurlijk ook een argument kan zijn.

Na de cruise hebben we nog even wat rondgedwaald en toen ons plekje opgezocht op The Milford Sound Lodge. Eindelijk eens een park waar ook een restaurant op zit en daar maken we dankbaar gebruik van. Na ook nog een wasje te hebben gedraaid maken we nog een avondwandelingetje totdat we de aanvallen van die g*dverg*t*n zandvliegjes wel genoeg vinden.

Morgen doen we mogelijk eerst nog een wandeling door het gebied maar we eindigen de dag in Te Anau waar we voor de Kerst blijven.

Voor nu weer tot zover.

Tot de volgende update.

1. Jan 3H2:
    23 december 2015
    mooi om de verhalen en schitterende foto´s te volgen!! Echt een belevenis aldaar en geniet ervan! gr. JAN