Hawke's Bay

3 december 2015 - Clifton, Nieuw-Zeeland

Vandaag geen echte reisdag.

We gaan na het ontbijt eerst naar Napier om de cd-speler aan de praat te laten krijgen.

Aangekomen bij Malcom Reid Auto & Electrics worden we keurig ontvangen. Ze hebben op ons gerekend en zullen de boel zo snel mogelijk herstellen. Gaat u om de hoek even een bakkie doen dan bellen we u zodra het gefixt is. Reken op één tot anderhalf uur.

Nou dat bakkie om de hoek doen we dan even niet. We wandelen het centrum in. Napier staat bekend om zijn Art Deco imago en dat is in het centrum ook goed te zie. We gaan op zoek naar de plaatselijke I-site (als bij ons de VVV). Daar aangekomen boeken we een Gannet Beach Adventure trip. Vlakbij, bij Cape Kidnappers, zit namelijk de grootste Gannet (Jan van Gent) kolonie ter wereld. >20.000 vogels op nest verdeeld over een viertal vlak bij elkaar gelegen kolonies.

Ik wordt gebeld dat de cd-speler het weer doet dus we gaan terug naar het Servicepunt. Het blijkt dat de vorige huurder kennelijk kinderen mee had want er zat een 20ct muntje in de CD-gleuf gefrot. Okmoi.

We besluiten om de camper alvast in te boeken op Clifton Motor Camp want dat is zo’n beetje het startpunt van de trip naar Cape Kidnappers.

De trip wordt uitgevoerd vanuit Clifton met historische tractoren en platte aanhangers waarop de passagiers worden vervoerd. Het geheel duurt een uur of vier en kan alleen bij afgaand getijde worden gereden. Bij vloed staat de gehele route onder water en beukt de Pacific naar hartenlust op de kust. Overigens moeten ze ook nu regelmatig even het water in om op de bestemming te komen. De tractorbestuurders zijn tevens onze gids en stoppen onderweg meermalen om de geologie van de kust en andere wetenswaardigheden toe te lichten. Eenmaal aangekomen bij Cape Kidnappers hebben we zo’n anderhalf uur te besteden en dat is ruim voldoende. Om bij de grote kolonie te komen moet een flinke klim van ca. 25 min worden ondernomen, maar dat is zeer zeker de moeite waard. Zoals beloofd worden we iets over acht weer afgeleverd bij het beginpunt.

Ons verdere reisplan beoordelend komen we tot de conclusie dat we nog wel erg veel tijd hebben tot de geboekte overtocht naar South Island op 8 dec.

Er is zat te doen tussen hier en Wellington maar we hebben nog geen echte keuzes gemaakt.

Morgen gaan we weer op weg en daarbij doen we waarschijnlijk het vlakbij gelegen Havelock North aan. En daarna zien we wel weer.

Voor nu weer tot zover.

Tot de volgende update.