29 april t/m 01 mei 2024 Townsville (Magnetic Island), Undura (Volcanic Park) en Yungaburra.

1 mei 2024 - Yungaburra, Australië

29 april.
Vanochtend werd ik slechts iets later dan normaal door Blom wakker gemaakt met een bakkie koffie en een boterham. Ik ging er abusievelijk vanuit dat ik een vrije dag had en heb dus geen wekker gezet, maar nee. Die vrije dag krijg je in Ede wel weer. Vandaag gaan we met de Ferry naar Magnetic Island en dat ding (die Ferry hè, niet dat Island) vaart maar ongeveer 1x per uur dus: ERUIT! En dat moet dan maar hè.
Na de ochtendroutine wandelen we naar de Ferryterminal waar we mooi op tijd zijn voor de tocht van 10:30 zodat we op Magnetic Island aankomen rond 11:00. We nemen een dagkaartje voor de bus en gaan eerst maar eens naar Horseshoe Bay. Daar genieten we van koffie mèt, en heeft Blom eindelijk de mogelijkheid voor een strandmomentje zoals een strandmomentje ooit bedoeld was. Maar ja…. We zitten zo langzamerhand in de tropen of er tegenaan en het blijkt dus gewoon bakkeswarm op het strand. Heel verschrikkelijk lang houdt Blom dat dan dus ook niet vol dus komt ze er maar bij, op mijn bankje in de schaduw.
Now what? Laten we naar Selina’s Wildlife Park wandelen. Daar moet het leuk zijn. We worden te woord gestaan door een leuke jongedame uit Breda die ons helaas moet teleurstellen want de rondleidingen zijn in de ochtend en het loopt al tegen half drie. Misschien dat jullie morgen terug kunnen komen. Dat wordt hem dus niet. Er zit wel een groep Koala’s in een bepaald deel van de wandelroute maar daarvoor is het nu te warm. Tsja we zitten in de tropen hè.
We wachten dus maar op de bus terug naar de Ferryterminal en gaan daar nog een beetje rondkijken tot de boot komt. Dat is echter snel gebeurd want er valt belabberd weinig te zien of te doen. Ja, maar, je moet ook van de natuur genieten. Na onze overdosis National Parks  tijdens deze reis hebben we daar nu even geen behoefte aan. Dus na een biertje stappen we op de boot terug naar Townsville waar we nog wat rondwandelen in de winkelstraat en uiteindelijk de dag afsluiten met een prima maaltijd bij Rabutan Poolside Bar & Restaurant.

30 april.
Vandaag hebben we een fikse afstand af te leggen om het volgende accommodatie avontuur te beleven. De brochure beloofd een unieke ervaring, namelijk slapen in de outback in een gerestaureerde “Railway Carriage” op korte afstand van de Undara lava-tunnels. De reis is inderdaad best wel lang, de weg vooral recht en er zijn verdomd weinig geschikte pauzeplaatsen ondanks dat die Aussies om de zoveel km een groot bord plaatsen waarop ze op meerdere manieren propageren dat je vooral op tijd moet pauzeren. Prima. Ja…, WAAR DAN???? Maar goed ik wil niet zeuren.

Op weg naar Undara krijgen we net voor het eind nog een 3-tal Emoes voor de wielen maar die maken zich vlug uit de voeten.
Aangekomen in Undara krijgen we een Homestead room toegewezen want de voor ons gereserveerde Railway Carriage is door een defecte airco niet beschikbaar. Daar gaat je unieke ervaring. Overigens is dat slapen in de outback ook een beetje overdreven want het is gewoon een vakantiepark met alle faciliteiten. En als je lavatunnel 160km lang is dan is het ook niet zo moeilijk om daar vlakbij te zijn. Zit ik nou toch te zeuren? Ja, een beetje wel maar het gaat geen mopperen worden.
Nadat we zijn opgefrist gaan we op excursie “wildlife at sunset”. We zijn er inmiddels aan gewend dat we kans hebben om meerdere wilde dieren te zien maar dat er maar verdomd weinig van die beestjes op komt draven. Zo ook vanavond. Van de kangoeroes, slangen, duizenden vleermuizen, diverse soorten wallaby’s, kleurrijke kakatoes, lorikeets en andere dieren laten alleen een tweetal wallaby’s en wat vleermuizen zich zien. Dan maar genieten van de Sunset onder het genot van wat hapjes en Bubbels. Die zon gaat echter achter de wolken onder, maar het is toch wel een mooi schouwspel met 360° uitzicht over het Undara National Park.
Na de excursie genieten we het prima avondeten in het restaurant van het park.

1 mei.
We staan om 06:30 op om om 07:00 deel te kunnen nemen aan de bush breakfast. Dat vindt plaats in de open lucht een meter of 500 van alle faciliteiten verwijderd. Dit is best wel een bijzonder geinig evenement waarbij alles op (bijna) authentieke wijze en deels door je zelf wordt bereidt. De “barista” maakt de koffie en thee op de bushmanier en als je je boterham geroosterd wil hebben dan moet je hem zelf boven het houtvuur hangen, en in de gaten houden. Wat je ook in de gaten moet houden is de bacon als die op je bord ligt want een kookaburra is helemaal niet te beroerd om die van je bord te jatten. Al met al best wel apart om alles van het ontbijt met de rooksmaak van het houtvuur te proeven. De Bushway koffie is overigens niet te zuipen dus daar was ik vrij snel klaar mee. Aan Blom’s gezicht te zien gold dat ook voor de thee. Overigens heb ik het idee dat de Australiërs die de Bush ontgroeid zijn ook helemaal niet weten hoe koffie hoort te smaken maar dat terzijde.
Na dit evenement pakken we onze spullen weer in en checken we uit. We vertrekken overigens nog niet want we gaan, omdat onze reisafstand vandaag toch relatief kort is, eerst nog op de Archway-excursie. Deze ca. 2 uur durende trip gaat vooral over het ontstaan van de Undara lavatunnels en daar lopen we dan ook op verschillende plaatsen door. Interessant verhaal en een bijzonder gebied.

Als ook deze excursie achter de rug is drinken we nog wat in de bar en gaan op weg naar Yungaburra in de Atherton Tablelands, waar we een geweldige accommodatie treffen bij de Blue Summit Hideaway. In de vlak daarbij stromende Creek kun je zo goed als zeker platypussen spotten en jullie raden het al natuurlijk. Wij zijn gaan kijken en hebben er niet een gespot. Het feit dat er naast onze hideaway een voortreffelijk restaurant ligt maakt het leven ook wel weer erg prettig.

En daarmee is ook dit deel van onze reis geschiedenis.

De rest volgt weer als het is gebeurd en ik het heb geschreven.

Toedels!

1. Saskia Ghuijs:
    2 mei 2024
    Haha de tijd gaat dringen voor een wilde platypus…..maar goed ik zoek dus al 20 jaar he!

Jouw reactie