3 - 8 feb 2018 Via Hobbiton, Mt. Mangaunui en Turangi naar Wellington.

8 februari 2018 - Wellington, Nieuw-Zeeland

3 feb 2018: Vandaag niet al teveel spannends te doen. We brengen alles in gereedheid voor de rondreis over het Zuidelijke deel van North-Island. Dus…. Boel opruimen, wasje draaien, bagage gereed maken en vooral ook rustig aan doen. Wel heeft Bram nog een mooie wandklok gescoord bij “The Kauri Clock Factory” in Whangarei. Onderweg daar naartoe hebben we ook nog een Racing-event gezocht maar niet gevonden. Wel waren de scharnieren voor de douchedeur binnen (ik had nog niet eerder gemeld dat er eentje was gebroken) dus de provisorische oplossing die ik had aangebracht is weer vervangen door een originele.

4 feb 2018: De  dag start redelijk vroeg want we moeten een behoorlijk aantal kmtjes onder de bandjes door laten rollen. We gaan naar Matamata voor de Hobbiton Movie Set. Ik heb de verschillen tussen de huidige versie en die van na The Lord of the Ring trilogie, 2 jaar geleden ruimschoots beschreven en zoveel is er niet veranderd. Een paar dingetjes zijn wel aangepast maar “the big picture” is hetzelfde. Voor Bram echter, is het allemaal nieuw en deze keer wel alsof je in de film loopt.  Nadat we om 17:00 de tour hebben afgesloten met een biertje in de Groene Draak rijden we verder naar Mount Mangaunui. We eten de avondmaaltijd bij de lokale veteranenclub. Bij The Blue Wave Motel overnachten we voordat we verder zuid gaan.

5 feb 2018: Vandaag weer een reisdag. We rijden tot aan Rotorua en hangen daar wat rond. Ondertussen kijken we bij I-place (sort of VVV) naar een aantal activiteiten die we op de terugweg naar Auckland kunnen gaan doen. Overigens: alle motorboeven hier die 2 jaar terug ook motoren verhuurden zijn opgedoekt of gestopt met verhuur. Lekker danL.
Na Rotorua stoppen we om dezelfde reden ook in Taupo waar een enorme onweersbui ons net even wat langer bij de I-place binnen houdt. Daarna klaart het natuurlijk ook weer op. We wandelen nog wat, treffen ook hier geen motorboef die een motor wenst te verhuren en stappen uiteindelijk weer in de auto voor het vervolg naar Turangi waar we 2 nachten zullen blijven in “The Sportsman’s Lodge”. Voor het eten gaan we in het centrum (groot woord voor een klein dorp) naar de Tavern.

6 feb 2018: We gaan vandaag raften op de Tongariro River. Dat staat gepland voor 14:00 dus we starten rustig op, doen wat boodschappen en maken ons na de lunch gereed voor de trip. Wat mij betreft was het een leukere tocht dan 2 jaar geleden op de Shotover River in Queenstown (S-Isl). Niet alle rapids waren even spectaculair maar de omringende natuur was wel overweldigender dan op de Shotover (al moeten we wel toegeven dat de rit naar het startpunt bij de Shotover-river veel indrukwekkender was). Prima avontuur waar we alle drie van hebben genoten. Moe maar voldaan halen we take-away kip met frietjes en gaan terug naar onze cottage waar we al lamballend de dag afsluiten.

7 feb 2018: Vandaag trekken we verder naar Wellington. Daar verblijven we 3 nachten bij Richmond’s B&B. We zijn rond 15:30 ingericht dus gaan we gelijk maar door naar “The Great War Exhibition” nabij het National War Memorial. Voor ons weinig nieuws maar voor Bram een indrukwekkende happening. Om 17:00 de “Last Post Ceremony” bijgewoond die hier sinds WO-I dagelijks wordt gehouden om alle gevallenen van WO-I en daarna te gedenken.  Daana gaan we te voet naar het centrum en dan is het toch wel lekker dat het centrum van Wellington alles heeft maar vrij compact is. Daardoor heb je alles redelijk binnen loopafstand.  Na wat zoekwerk besluiten we naar Belgisch Eetcafe Leuven te gaan voor de avondmaaltijd.

8 feb 2018: Na een goed ontbijt gaan we naar de prop-shop “Weta Cave” voor vele films en series waaronder de LotR- en Hobbittrilogie. We doen de Workshop-tour en hoewel het voor Bram natuurlijk nieuw is zitten er voor Jut en mij toch ook wel wat verbeteringen en veranderingen in die dit niet ook een volledige herhaling van zetten maakt.
Na de toer rijden we de Scenic route om het Miramar schiereiland via Shelly Bay. We lunchen daar bij de Chocolate Fish Café. Aan het eind van de rondrit kijken we nog even bij de aankomende en vertrekkende vliegtuigen op het vliegveld van Wellington. Grappig genoeg draagt de aankomsthal hier de tekst “Middle of Middle Earth”. Vervolgens gaan we (natuurlijk) ook nog naar de Look-out op Mount Victoria. Beetje druk daar met een grote schoolklas, maar het uitzicht was weer erg mooi. Ook nog een alternatieve windkracht-omschrijving gevonden daar, kan zo in Nederland gebruikt worden (zie foto’s).
Tenslotte hebben we de auto bij de B&B gezet en zijn we met de benenwagen op zoek gegaan naar een eetgelegenheid. Na een ruim kwartier kijkenniekopen zijn we geland bij “Jack Hacketts Irish Pub”. Prima gegeten daar en nu terug naar ons onderduikadres en aan de slag met dit log.

Ik constateer dat het beter is als ik toch wat vaker een update maak.
Dat was het weer voor nu. Tot de volgende update.

1. Marjolein Weber:
    8 februari 2018
    Mooie tot schitterende foto’s dank je wel weer voor de update veel plezier nog. En verheugen ons alweer op de volgende belevenissen liefs
  2. Jos:
    8 februari 2018
    Rotorua, Taupo, Matamata, allemaal namen die we nog prima op ons net lies hebben staan.
    Jos
  3. Jacqueline:
    8 februari 2018
    Ziet er goed uit allemaal
  4. Tilly:
    8 februari 2018
    Indrukwekkend hoor, een heel andere wereld die jullie bewandelen.
  5. Ton HCV:
    9 februari 2018
    Mooie foto's hoor. Ik geloof nu weer in sprookjes!
  6. Jan 3h2:
    11 februari 2018
    prachtige reis en geniet ervan!!